فونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا ساز

لطفا از تمام مطالب دیدن فرمایید.

نوشتن کد برای منوها:

حال که تمام کنترلهای مورد نیاز را در فرم قرار دادیم، باید کد نویسی آن را شروع کنیم. ابتدا کد مربوط به عملکرد منوها را می نویسیم. بعد از اتمام آن کد مربوط به بعضی از دکمه های موجود در نوارابزار Main را کامل می کنیم.

امتحان کنید: نوشتن کد منویFile

به قسمت طراحی فرم رفته و با استفاده از نوارمنو، گزینه New را از منوی File انتخاب کنید. سپس به پنجره Properties بروید و روی آیکون Events کلیک کنید تا رویدادهای این گزینه از منو نمایش داده شوند. از لیست رویدادها، رویداد کلیک را انتخاب کرده و روی آن دوبار کلیک کنید تا متد مربوط به آن ایجاد شود. سپس کد مشخص شده در زیر را به این متد اضافه کنید:
عملکرد دکمه New در نوارابزار Main نیز مشابه عملکرد این گزینه از نوارمنو است. برای نوشتن کد مربوط به این دکمه، به قسمت طراحی فرم رفته و دکمه New را از نوارابزار انتخاب کنید. سپس از لیست رویدادهای این کنترل در پنجره Properties رویداد کلیک را انتخاب کرده و روی آن دوبار کلیک کنید تا متد مربوط به آن ایجاد شود. به علت مشابه بودن عملکرد این متد با متد مربوط به رویداد کلیک گزینه New در منوی File، در این قسمت کافی است کد زیر را به متد اضافه کنید:
همانند قسمت یک، متد مربوط به رویداد کلیک گزینه exitToolStripmenuItem در منوی File را ایجاد کرده، سپس کد زیر را به آن اضافه کنید:

چگونه کار می کند؟

کد مربوط به رویداد کلیک گزینه New کاملا واضح است. در این قسمت باید برنامه را به حالت اولیه برگردانیم. برای این کارنیز کافی است که متن داخل TextBox ها را پاک کرده و فوکوس را به TextBox اول انتقال دهیم تا اگر کاربر متنی را وارد کرد، در این قسمت نوشته شود. برای پاک کردن متن داخل TextBox ها نیز کافی است خاصیت Text آنها را برابر با خاصیت Empty از کلاس String قرار دهیم.
دکمه ی New در نوارابزار نیز باید همین عمل را انجام دهد، اما نیازی نیست که این کد را برای این کنترل نیز تکرار کنیم. یکی از کارهایی که در این قسمت می توانید انجام دهید این است که متدی مجزا برای این مورد بنویسید و این متد را در متدهای newToolStripButton_Click و newToolStripMenuItem_Click فراخوانی کنید. اما روش بهتری هم وجود دارد و این است که کد مربوط به این قسمت را در یکی از این زیربرنامه ها پیاده سازی کرد و در متد دیگرآن زیربرنامه را فراخوانی کرد. در اینجا کد مربوط به این کار را در متد newToolStripMenuItem_Click قرار دادیم و در زیربرنامه ی newToolStripButton_Click آن را فراخوانی کردیم. به علت اینکه پارامترهای هردوی این متدها یکسان است، برای فراخوانی متد اول، می توانیم از پارامترهای متد دوم استفاده کنیم.
حال چه از دکمه New در نوارابزار استفاده کنید و چه گزینه New از منوی فایل را انتخاب کنید، نتیجه مشابه ای دریافت خواهید کرد.
در گزینه ی Exit از منوی File باید کدی را قرار دهید تا برنامه را تمام کند. برای این کار می توانید از متد Exit در کلاس Application استفاده کنید. این متد فرم برنامه را می بندد، تمام منابع اشغال شده به وسیله آن را آزاد کرده و به اجرای برنامه خاتمه می دهد.
حال که بخش کد مربوط به منوی File و دکمه های متناظر آن در نوارابزار به پایان رسید، به منوی Edit می رویم تا کد مربوط به گزینه های آن را بنویسید.

امتحان کنید: نوشتن کد منوEdit

اولین گزینه در منوی Edit، گزینه Undo است. برای نوشتن کد مربوط به این گزینه به قسمت طراحی فرم بروید و روی گزینه Undo در منویEdit دوبار کلیک کنید تا متد مربوط به رویداد کلیک آن ایجاد شود. سپس کد زیر را در این متد وارد کنید:
حال باید کد مربوط به گزینه Cut از این منو را بنویسیم. برای این کار در قسمت طراحی فرم گزینه Cut را از منوی Edit انتخاب کرده و روی آن دوبار کلیک کنید. به این ترتیب متد مربوط به رویداد کلیک آن ایجاد می شود. کد زیر را در این متد وارد کنید:
عملکرد دکمه Cut در نوارابزار نیز مشابه عملکرد این گزینه در نوارمنو است. بنابراین با استفاده از نوارابزار در قسمت طراحی فرم، دکمه ی Cut را انتخاب کرده و روی آن دوبار کلیک کنید تا متد مربوط به رویداد کلیک آن ایجاد شود.سپس در این متد، زیر برنامه cutToolStripMenuItem_Click را فراخوانی کنید.
گزینه بعدی در منوی Edit، گزینه Copy است. کد این گزینه نیز به نسبت مشابه گزینه Cut است. با دوبار کلیک روی این گزینه در قسمت طراحی فرم، متد مربوط به رویداد کلیک آن را ایجاد کرده و کد زیر را در آن وارد کنید:
متد مربوط به رویداد کلیک دکمه ی Copy در نوارابزار را ایجاد کرده ودر آن متد قبلی را فراخوانی کنید. برای این کار کافی است کد زیر را به این متد اضافه کنید:
حال به قسمت طراحی فرم برگردید و از منوی Edit گزینه یPaste را انتخاب کرده، روی آن دوبار کلیک کنید. در متد مربوط به رویداد کلیک آن که به طور اتوماتیک ایجاد می شود، کد زیر را وارد کنید:
برای کد مربوط به رویداد کلیک دکمه ی Paste در نوارابزار نیز می توان از فراخوانی متد قبلی استفاده کرد. بنابراین با دوبار کلیک روی دکمه Paste در نوارابزار، متد مربوط به رویداد کلیک آن را ایجاد کرده و کد زیر را در آن وارد کنید:

 

 


موضوعات مرتبط: نوشتن کد برای منوها: ، ،
برچسب‌ها:

ادامه مطلب
تاريخ : پنج شنبه 20 شهريور 1393برچسب:, | 7:59 | نویسنده : کـــــوچـــــولـــــو |

صفحه قبل 1 صفحه بعد

لطفا از دیگر مطالب نیز دیدن فرمایید
.: Weblog Themes By SlideTheme :.

Flying Icon